Respekt for individet


Betingelser for kjøp fra Dyrebeskyttelsen Norge

Betalingsbetingelser
Dyrebeskyttelsen Norges standard betalingsbetingelser er:

* Med kredittkort (Visa eller Mastercard) - online betaling. Gjelder alle bestillinger gjort via vår webshop.
* Postoppkrav. Gjelder alle bestillinger mottat pr telefon, post eller e-post. Kr. 60,- påløper i ekstra oppkravsgebyr hos Posten.

Leveringsbetingelser
Dyrebeskyttelsen Norge sender normalt ut bestilte varer innen 1 uke, men i enkelte hektiske perioder kan det ta noe lenger tid. I tillegg kommer tiden det tar for posten å håndtere forsendelsen. Ved postoppkravsforsendelser, kommer postens gebyr på kr. 60,- i tillegg til vanlig frakt/porto. Dyrebeskyttelsen Norge forbeholder seg retten til å kreve et gebyr på kr. 250,- for uavhentede pakker som kommer i retur, for å dekke postens gebyrer, samt våre egne administrasjonskostnader.

Dersom kunden benytter seg av sin angrerett, vil kunden kun belastes med kostnadene ved å sende varen i retur, jf angrerettloven §15 og eget avsnitt om angretten lenger ned på denne siden.

Reklamasjon
Kjøp fra Dyrebeskyttelsen Norge omfattes av Kjøpsloven, på lik linje som alle andre varer og tjenester som selges Nedenfor står et utdrag av Kjøpsloven, som informasjon om dine rettigheter som forbruker:

"Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan kjøper gjøre gjeldende en rekke mangelsbeføyelser (eks. å holde kjøpesummen tilbake, retting omlevering, prisavslag heving og erstattning) etter kjøpsloven, jfr. kjl. §30 flg. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspukt to år etter at kjøper mottok vare. Dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides reklamasjonsfristen til fem år.

Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget -eller burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hvilke mangelsbeføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjoner skal tjenesteyter bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiften til tilbaketransport."

Hele kjøpsloven kan leses her >>

Returbetingelser:
All retur til Dyrebeskyttelsen Norge skal meldes på forhånd, det gjelder enten man benytter angretten eller retur av andre årsaker. Retur kan meldes pr e-post post@dyrebeskyttelsen.no , pr post eller pr telefon 23 13 92 50.

Viktige ting i forbindelse med retur:
Dersom påstått defekte varer viser seg ikke å være defekte likevel, vil varen returneres på kundens regning.

Angreretten
Angrefristens utgangspunkt
Opplysninger i henhold til angrerettloven kapittel 3 er mottatt på forskreven måte når kravene i §9 jf. §7 er oppfylt og dette skjemaet er motatt ferdig utfylt med de opplysninene selgeren skal fylle ut. Se utdrag fra §§7 og 9nedenfor.

§7. Opplysninger før avtaleinngåelsen.
Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbruker har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:
a. varens eller tjenestens viktigste egenskaper
b. de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusiv alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen
c. om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) eller ikke
d. alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser
e. selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse
f. tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

§9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse.
I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbruker råder over:
a. opplysningene som nevnt i §7 første ledd boksav a-f
b. vilkårene og framgangsmåten for, samt virkingene av å benytte angreretten
c. opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår
d. vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet
e. bekreftelse av bestillingen. Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene snarest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen en kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysningene etter bokstav b-e skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere.

OPPGJØR OG RETURKOSTNADER VED BRUK AV ANGRERETTEN

Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt(alle kostnader som faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og selger skal ha tilbake varen.

Eventuelle kostnader ved retur av varer skal bæres av selgeren dersom avtalen er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted (eks. dørsalg, gatesalg, messesalg og "homeparties"). Dersom avtalen er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks postordresalg, internettsalg og tv-shopping) må du bære returkostnadene selv, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en
erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

ANDRE OPPLYSNINGER

Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppsta mangler eller forsinkelser. Dersom du beholder vare, kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering(ny vare), erstatning eller heve kjøpet(få pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget
feilen/mangelen. Har du har spørsmål om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler som angår deg som forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke.

UNNTAK FRA OG BEGRENSNINGER I ANGRERETTEN

Angreretten gjelder ikke:

  1. Dersom varen er brukt og ikke kan selges som ny
  2. Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side
  3. Varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake.
  4. Varer som raskt forringes fysisk.

Angrerett
Angrerettloven av 1. desember Nr. 105 2000
Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at tjenesteyter har oppfylt sin opplysningsplikt iht. angrerettloven og varen og angrerettskjema er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angreretten ikke er gitt. Forbruker må gi melding til tjenesteyter dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig.

Dyrebeskyttelsen Norges angrerettskjema kan lastes ned her:
I pdf-format >>
Som Word-dokument >>

Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt, plikter tjenesteyter å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker. Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre tjenesteyteren har misligholdt avtalen eller tjenesteyteren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Personvern
Dyrebeskyttelsen Norge tar ditt personvern på alvor og vi bygger ikke opp personprofiler, dvs. vi registrerer ikke persondata ut over det som er nødvendig for å levere din bestilling. Dersom ikke annet er utrykkelig avtalt med deg, vil dine personlige opplysninger aldri bli gjort tilgjengelig for andre virksomheter eller bli koblet med andre registere. Ved bestilling via våre internettsider, godtar du at vi registerer nødvendige opplysninger som vi må ha for å utføre det du eventuelt bestiller, det være seg medlemskap, gave for skattefradrag, bestilling av varer, og lignende.

Alle kan til enhver tid kreve å få innsyn i de opplysninger vi har registrert om den enkelte. Alle kunder kan til enhver tid kreve å få rettet eller slettet registrerte persondata når de er feilaktige, mangelfulle eller unødvendige. Kontakt om dette kan gjøres via e-post, telefon eller brev.