Respekt for individet


2003.01.23 Dyrebeskyttelsen:   Brev ved DNs sekretariat

Dyrebeskyttelsen Norge utfordrer Toro


Til Toro


Toro har de siste årene kommet med mange nye og spennende matretter på markedet. Dette gjelder alt fra sauser, supper, gryteretter mm. Flere av rettene representerer "det internasjonale kjøkken", og reklamene er eksotiske. På baksiden av produktets emballasje står det forslag til hvordan man skal tilberede maten. Dyrebeskyttelsen Norge reagerer på at Toro alltid anbefaler kjøtt som tilleggsingrediens.

Dyrebeskyttelsen Norge ble etablert i 1859 og er Norges eldste og største dyrevernorganisasjon med ca. 8000 medlemmer spredt over hele landet. Dyrebeskyttelsen Norge mener ikke nødvendigvis at det er feil å bruke dyr, men at vi må være lydhøre og ydmyke for dyrs behov og instinkter. Dyr skal ha det godt så lenge de lever.

Slik det er i dag driver kjøttindustrien aktiv markedsføring for å øke nordmenns kjøttinntak, til tross for at vi allerede har nok å spise. Samtidig sier ledende ernæringseksperter at vi helsemessig spiser for mye kjøtt, og at dette må reduseres. Noen går faktisk lenger og sier at vi ikke trenger kjøtt overhodet.

Dyrebeskyttelsen Norge forsøker å belyse 1) kjøttindustriens manglende samfunnsengasjement mht. folkehelsen og 2) den etiske problemstillingen at konsekvensen av nordmenns økende kjøttinntak er at flere dyreliv går tapt.

Når det gjelder Toros anbefalinger ved bruk av sine produkter, vil vi oppfordre Toro til å gjøre en liten helomvending. Inspirasjonen til mange av Toros produkter er hentet fra land med lange tradisjoner innen vegetarkunsten. Hvorfor ikke anbefale vegataroppskrifter? Dette kan også gjelde oppskriftshefter og på Toros nettsider.

Vi ser frem til en konstruktiv dialog med Toro.



Vennlig hilsen


Siri Relling, sekretariatsleder
siri.relling@dyrebeskyttelsen.no
Dyrebeskyttelsen Norge, Karl Johans gate 6, 0154 Oslo, tlf: 23 13 92 50, fax: 23 13 92 51


Hva kan du gjøre?